torstai 14. tammikuuta 2016

Aina mulle käy näin...

Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon meillä on uskomuksia? Uskomus on asia, johon me uskomme ja joka usein rajoittaa meitä. Se voi olla negatiivinen ja myöskin positiivinen, eteenpäin puskeva voima. Omia uskomuksiani ovat mm. seuraavat:
- Olen huono pakkaamaan.
- En osaa pitää kaappeja järjestyksessä (nykyään muuten osaan).
- Olen huono matematiikassa.
- Olen onneton tekniikan kanssa.
- Asioilla on tapana järjestyä.
- Toimin parhaiten tiukan paikan tullen.
- Selviän tästäkin.

Uskomus: Lahti on hyvä kaupunki elää.

Jotta pystyt tunnistamaan omia uskomuksiasi annan vinkin siitä, että ne on usein muotoiltu usein tyyliin:
Aina mulle käy huonosti.
Mulle ei tapahdu ikinä hyviä asioita.
Minulla ei ole itsekuria.
En ole liikunnallinen.
Olen huono aamuihminen.

Olen itse päässyt uskomusten maailmaan NLP practitionerin opinnoissa. Sen jälkeen olen tunnistanut omiani, hymähdellyt muiden uskomuksille ja pohtinut niiden vaikutusta. Esimerkiksi uskomukseni pakkaamisen osaamattomuudesta saa minut lykkäämään matkalaukun pakkaamista viimeiseen asti joka kerta. Todellisuudessa olen hyvä suunnittelemaan ja näppärä viikkaamaan. Mitä enemmän tähän maailmaan pääsee käsiksi, sitä paremmin rajojaan voi rikkoa. Kysy siis itseltäsi (ja läheisiltäsi): "Ainako?", "Eikö ikinä?" ja muita tarkennuksia totuuden selvittämiseksi.

Tänään käsittelimme samaa asiaa töissä. Meillä oli kokopäivän valmennus, jota veti työpaikkapsykologi. Oli kiva pureksia aihetta kollegoiden kanssa, miettiä millaisia uskomuksia työympäristössämme on sekä kuinka ne estävät tai edistävät meitä. Voimme jatkossa keskittyä positiivisiin uskomuksiin ja ruokkia niitä ympärillämme. NLP:ssä olemme harjoitelleet positiivisen uskomuksen juurruttamista itseemme. Siten voimme vahvistaa itseämme ja antaa hyvien asioiden piristää mieltämme. Uskomuksia ei kuitenkaan kannata pelätä tai vältellä. Ihmismieli on sellainen, se punoo "juoniaan" eli ajatusketjuja puolestamme. 

Mutta jälleen kerran, kannattaa ajatella, mitä kannattaa ajatella! Sekin voi muuten olla uskomus :)

-Virpi


Ei kommentteja: