maanantai 19. tammikuuta 2015

Loistava palvelu - parempi pizza

Hyvä palvelu on jotain, mitä toivoisi saavansa aina asioidessaan. Itselläni kiinnitän siihen erityisen paljon huomiota ja olen keskivertoa kriittisempi kuluttaja. Se vaikuttaa ratkaisevasti siihen, missä avaan rahapussini ja minkä liikkeen ovea kolkuttelen. Hinta on tärkeä tekijä, muttei suinkaan ainoa ja satunnaisesti jopa minimaalisessa roolissa. Laatu korostuu etenkin palveluita hankkiessa, jolloin halvin päätyy harvoin ostoslistalle. Valitettavasti hyvä palvelu ei ole kaikkialla vieläkään itsestäänselvyys, vaikka sen merkitys näkyisi yrittäjän tilipussissa välittömästi. Miksiköhän tällainen asia on jäänyt niin monelta tajuamatta?

Alkuviikosta törmäsin siihen toiseen ääripäähän eli täydellisyyttä hipovaan palvelukokemukseen. Päädyimme pienellä työporukalla, mahat nälkäisinä Virgin Oil ravintolaan (löytyy Helsingin ydinkeskustasta). Sitä voisi luulla, että ravintolassa tärkein asia on kokin ammattitaito, mutta uskallan väittää palvelun vaikuttavan makuelämykseen. Tällä kertaa pizzan paras mauste oli palvelu, joka teki käynnistä nautittavan elämyksen.


Liian moni tyytyy tarjoilemaan hyvää tai pelkästään kohtalaista palvelua ja lähinnä pakon sanelemana. Tämä nuori miestarjoilija ei tyytynyt moiseen, vaan teki parhaansa tai oikeastaan enemmänkin. Hän ei tyytynyt vain ottamaan tilauksia vastaan, tuomaan annoksia ja kiikuttamaan laskuja, vaan edusti työnantajaansa parhaalla mahdollisella tavalla. Voisin veikata, että hän oli lähtenyt töihin vihellellen ja sonnustautunut työpukuun intoa puhkuen. Hän ei ollut vain töissä, vaan nautti aidosti siitä mitä teki.

Laskujen tullessa kiitimme Pavel-nimistä tarjoilijaa ääneen. Hän kruunasi päivämme välittömällä olemuksellaan ja laittamalla ammattitaitonsa likoon. Lopulta teimme jotain, mitä Suomessa ei tehdä eli jätimme tippiä, paikalta ei voinut yksinkertaisesti poistua muulla tavalla. Hyvä fiilis kantoi seuraavaan päivään ja kehuimme paikkaa auliisti.

Koska suosittelin Virgin Oilia niin paljon, pyysivät pari muuta kollegaani johdattelemana heidät seuraavana iltana samaiseen paikkaan. Sama paikka, edelleen erinomainen ruoka, mutta eri tarjoilija ja täysin erilainen palvelukokemus. Saimme keskinkertaista ellei jopa huonoa palvelua. Ei ylimääräisiä hymyjä, ei suosittelua, ei välähdyksiä ammattitaidosta, pelkkää työn suorittamista. Kummasti kokin taidonnäytekin tuntui lattealta ja illan parasta antia oli hetki, jolloin pystyi pysähtymään työkavereiden kanssa sekä vaihtamaan ajatuksia.

Riittääkö sinulle pelkästään hyvä palvelu? Mistä tunnistat erinomaisen palvelun? Toimitko itse palveluammatissa ja mitä sinä haluat tarjoilla pizzan lisukkeena? Haluatko olla oman elämäsi Pavel vai tyttö, jonka nimeä kukaan ei vaivaudu muistamaan?

-Virpi


Ei kommentteja: