keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Oletko sinut ikäsi kanssa?

Olen havahtunut siihen karuun faktaan, että ikä näkyy minusta. On turha kuvitella, että joku luulisi minua alle 30-vuotiaaksi, saatikka kyseli papereita. Niinä aamuina, kun olen väsynyt on turha huijata ketään, vähiten itseään. Silmäpussit ovat osa minua, kuten mikä tahansa ominaisuus tai luonteenpiirre. Siis kääk, näinkö minusta tuli keski-ikäinen ja olenko virallisesti vanha? Vai pitääkö joku minua yhä nuorena?

Tältä se näytti maanantaina ilman pakkeleita ja filttereitä


Tänä aamuna tein kaikkeni tilanteen korjaamiseksi. Huuhtelin kasvojani kylmällä vedellä, kirkastin silmiäni silmätipoilla ja yritin poistaa turvotusta kosteusnaamiolla. Lopulta paksu kerros pakkelia naamaan ja voih, karu totuus pysyi tiukassa. Mieleeni hiipi pakostikin kysymys, olenko sinut itseni ja ikäni kanssa? Totuuden nimissä vanheneminen pelottaa. Saisiko jostain lisäaikaa ja armoa ennen kuin neljäkymmentä kilahtaa mittariin? Kolme vuotta tuohon merkkipaaluun tuntuu liian lyhyeltä. Miten vuodet kohtelevat minua ja onko peli menetetty? Pitäisikö tutustua kauneuskirurgiaan ja luottaa botoxiin vai voiko ryppyjäkin rakastaa? 

Ja tältä pakkelin kera tänään, edelleenkin filtterit puuttuu


Lopulta tulin siihen tulokseen, että tähän on tultu ja se on hyvä niin. En usko Hollywoodin rypyttömään "duckface" tyyliin, jossa iho kiristetään muoviseksi. Haluan olla sinut itseni, ikäni ja ulkonäköni kanssa, tänään, ensi vuonna, viiden vuoden päästä, kymmenen vuoden kuluttua jne. Ikä on numeroita ja me päätämme, miten se näkyy meistä muuten. Onko se kaveri vai vihollinen. Jälleen kerran päädyin siihen tulokseen, että asenne ratkaisee tälläkin saralla.

Iässä on yksi hyvä asia, sitä nimittäin elää aina parasta ikää. Vaikka vanheneminen hieman arveluttaa niin olen onnellinen juuri tässä ja nyt. En haluaisi pakittaa parikymppiseksi ja vielä vähemmän teiniksi. Tänään, kun nelkäkymmentä on lähempänä kuin kolmekymmentä, olen parempi minä kuin aiemmin. Olen ylpeä siitä ja uteliaisuudella jään seuraamaan, mitä kivaa tulevat vuodet tuovat tullessaan.

Oletko sinä sinut ikäsi kanssa? Vai oletko se, joka täyttää ikuisesti 25 ja loukkaantuu, kun joku erehtyy kysymään ikääsi?

-Virpi, 36 vee :)

Ei kommentteja: